Klachten tijdens de overgang
Linda Hofker
Klachten tijdens de overgang
12/09/2020
1 min
1

Een onbedaarlijke lachbui en dan...

12/09/2020
1 min
1

Veel vrouwen hebben na een zwangerschap of tijdens de overgang en na de menopauze, problemen met het ophouden van hun plas.

Vooral tijdens inspanning, een onbedaarlijke lachbui of met het tillen van iets zwaars kan dat problemen opleveren en voor urine verlies zorgen.

De oorzaak hiervan is het verminderen van oestrogeen. Doordat er een tekort aan oestrogenen in het lichaam ontstaat, verslapt de sluitspier van de blaas. Met alle gevolgen van dien.

Wat kun je hier nu aan doen?

Natuurlijk je voeding aanpassen zodat je het tekort aan oestrogenen aanvult. Daarover een andere keer meer. Verder zijn bekkenbodemspier oefeningen ook heel belangrijk.

Een onbedaarlijke lachbui en dan…

  • Bovengenoemde problemen voorkom je door de spieren sterk te maken of te houden. 
  • Soms is het nodig om je spieren eerst bij een fysiotherapeut te trainen. Je kunt echter ook heel veel thuis doen.

Neem er in het begin even rustig de tijd voor. Als je eenmaal weet hoe het moet, kan je het overal, in elke houding, doen.

  1. Ga op je rug liggen (kan ook in bed). Trek de knieën op en zet de voeten iets uit elkaar. Het kan helpen om een boek of een kussentje tussen je knieën te klemmen.
  2. Span de spier aan die je gebruikt om je plas op te houden. Dit is je bekkenbodemspier. Let op: span alleen deze spier aan. Niet je buik of bilspier en houdt de rest van het lichaam
    ontspannen. (Tip: voel of je het goed doet door je vinger in je vagina te houden)
  3. Span de spier aan en houdt dit uiteindelijk 7 tellen vol, dan loslaten. Span weer aan, tel tot 7 en laat los. Blijf rustig doorademen. In het begin kan het moeilijk zijn om alleen deze spier te gebruiken, 7 tellen aan te spannen en rustig door te ademen. Oefen tot je het 10 keer achter elkaar kunt.
  4. Ga dan naar 10 tellen aanspannnen en 5 tellen ontspannen.

Zuiver en alleen de bekkenbodemspier aan spannen is een kwestie van oefenen.

Dat gaat je echt lukken.Het kan in het begin helpen als je de spier aanspant tijdens het inademen en loslaat tijdens het uitademen.

Als het je het eenmaal beheerst, kun je dit ook zittend, staand of lopend en zelfs tijdens het vrijen (be-)oefenen (Dit verhoogd je eigen genot en dat van je ‘mannelijke’ partner).

Doe deze hele oefening minimaal 5 maal per dag.

Heel veel succes.

PS. Wil je meer lezen en weten over de overgang en hoe je er mee om gaat.
Kijk dan eens op onderstaande site voor het e-boek:

Menopauze…Een nieuw begin

Reacties
Categorieën